Organizator:

CSR się opłaca!

Podziel się

Społeczna odpowiedzialność biznesu to coraz ważniejszy element strategii biznesowej. Sposób i jakość jej realizacji wpływa nie tylko na ogólne postrzeganie firmy, ale także inne, bardziej mierzalne aspekty – jak np. rekrutację nowych pracowników. Badania wskazują, że 58% Polaków chętniej aplikuje do firm, które angażują się w działania CSR.

Okazuje się, że sprawne realizowanie strategii CSR może nieść korzyści nie tylko wizerunkowe. Najnowsze badania serwisu rekrutacyjnego Pracuj.pl pt. „Zawodowy styl życia” ujawniają rosnącą rolę społecznej odpowiedzialności biznesu w przyciąganiu nowych kandydatów. Zaangażowanie firmy w tematy proekologiczne, dobroczynność, edukację czy lokalne inicjatywy jest dla wielu potencjalnych pracowników istotnym atutem. Aż 58% respondentów uważa, że biorąc udział w rekrutacji chętniej podjęliby pracę w przedsiębiorstwie, które prowadzi działania z zakresu CSR.  Jeszcze więcej, bo 59% deklaruje to w wypadku firm, które dają możliwość wsparcia tych działań swoim pracownikom. Natomiast 73% badanych pozytywnie ocenia biznesy angażujące się w CSR. W konsekwencji czego większość ankietowanych uważa, że pracując w firmie odpowiedzialnej społecznie, będą czuli do niej większe przywiązanie i lojalność.

- Nie dziwią mnie wyniki tych badań. Polacy stają się coraz bardziej świadomymi konsumentami i pracownikami oraz oczekują podjęcia konkretnych działań od swoich pracodawców w zakresie odpowiedzialności społecznej – komentuje Mateusz Nowakowski, Dyrektor Targów Modernlog.Firmy z branży logistycznej najchętniej angażują się w akcje proekologiczne, poszerzając floty o auta niskoemisyjne lub korzystając z zielonej energii w magazynach, ale zdarzają się też innego typu przedsięwzięcia.

Przykład z Czech

Jeden z ostatnio ciekawszych przykładów realizacji strategii CSR w branży logistycznej pochodzi z Czech. Tamtejsza firma ESA Logistika zdecydowała się wesprzeć działania fundacji na rzecz dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, MAAPPI. Organizacja została stworzona przez rodziców 13-letniego chłopca cierpiącego na syndrom Aspergera i depresję, którego uspokaja rysowanie oraz studiowanie map połączeń komunikacji zbiorowej. Niezwykła, fotograficzna pamięć i wysoko rozwinięta wyobraźnia przestrzenna, pozwala Maty’emu odtwarzać na papierze raz zobaczone siatki tramwajów, autobusów czy metra. Jego rysunki zostały przeniesione na sprzedawane przez fundację ubrania, ze sprzedaży których fundowane są pensje szkolnych opiekunów dzieci chorych na różne odmiany autyzmu w Czechach. Jedno z dzieł Mate’ego zostało także naniesione na ciężarówkę z naczepą firmy ESA Logistika. W ten sposób auto jeżdżące po całej Europie, reklamuje prowadzoną przez fundację działalność.

Przepisy CSR

Przypominamy, że od 2010 roku wszystkie przedsiębiorstwa mogą korzystać z przewodnika dot. działań CSR stworzonego przez Międzynarodową Organizację Standaryzacyjną (ISO) o nazwie ISO 26000. Norma ta ma za zadanie uporządkować wiedzę na temat społecznej odpowiedzialności biznesu. ISO 26000 nie ma formy certyfikacji. Stanowi natomiast praktyczny przewodnik po zasadach odpowiedzialnego biznesu, zawiera wskazówki dla organizacji każdego typu, bez względu na ich wielkość czy lokalizację. Norma ISO 26000 wyróżnia pięć obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu: (1) ład organizacyjny, (2) prawa człowieka, (3) stosunki pracy, (4) środowisko, (5) sprawiedliwe praktyki rynkowe, (6) relacje z konsumentami, (7) zaangażowanie społeczne.

Warto też wiedzieć, że zgodnie z Dyrektywą Unijną od 2017 roku część polskich firm została objęta obowiązkiem rocznego raportowania niefinansowego. Znajdują się wśród nich głównie spółki giełdowe oraz instytucje finansowe. Eksperci przewidują jednak, że wzorem pozostałych państw europejskich, prawo to będzie niedługo dotyczyć większości podmiotów gospodarczych w naszym kraju. Wiele międzynarodowych firm działających w Polsce już dziś przygotowuje raporty obejmujące działania w zakresie ochrony środowiska, polityki społecznej i pracowników, zapobiegania korupcji i poszanowania praw człowieka dobrowolnie. Wśród nich można znaleźć takie marki, jak: Enea, Solaris, Asahi (Kompania Piwowarska), BNP Paribas, Grupa PZU.

Więcej o MAAPPI: http://maappi.com/